Så påverkar det ökande mobilspelandet datorspelare

Spelbranschen växer så det knakar. Globalt är den redan dubbelt så stor som musik- och filmbranschen tillsammans. Den brukar delas in i PC-spelande, konsol-spelande och mobil-spelande. Just spelandet i mobiler är på stark frammarsch och här kommer en genomgång av hur det påverkar dem som föredrar PC.

Vad som möjliggjort utvecklingen är att dagens mobiler och surfplattor äntligen har den prestanda som krävs för att hantera moderna datorspel.

Allt tog sin början när Steve Jobs lanserade den första riktiga smartphonen under 2007, kallad iPhone. Sedan dess har mobilerna blivit bättre och bättre.

Dagens modeller från ledande varumärken som Apple och Samsung är otroligt kraftfulla. De kan hantera avancerad 3D-grafik och omåttligt populära PC-spel som Fortnite och Playerunknown’s Battlegrounds (PUBG) har fått mobila versioner. Kort sagt är mobilerna inte längre begränsade till enkla mobilspel, utan förstklassiga PC-spel portas till mobilen.

PC vs mobilen

En stor anledning till att det mobila spelandet har växt så explosionsartat är tillgängligheten. Du kan ha med dig en mobil eller surfplatta var som helst. Mobiler får plats i fickan och det är inga problem att spela på bussen, i ett väntrum eller kanske ute i trädgården. Laptops har också en viss flexibilitet till skillnad från stationära datorer, men de är knappast lika enkla att ha med sig som en vanlig smartphone.

Något annat som sticker ut är att stora länder som Kina och Indien inte har samma starka tradition av PC-spelande. Få hushåll hade tillgång till en dator och det var mobilen som blev inkörsporten till spelandet.

Med tanke på den stora befolkningen i länderna har de bidragit till att det mobila spelandet omsatte svindlande 76 miljarder dollar under 2020. Antalet mobilspelare är i sin tur 2,2 miljarder. Under samma period omsatte PC-spelande 39 miljarder dollar.

Dataspelsutvecklare släpper mobilspel

En tydlig trend är att en del stora utvecklare av PC-spel som Blizzard har valt att lägga mer fokus på mobilen. Bland annat gjorde en Blizzard en storsatsning med Diablo Immortal. Många fans förväntade sig istället en PC-uppföljare när Diablo Immortal presenterades.

Spelet är exklusivt till mobilen. Då blev många fans arga, inte minst för att en av utvecklarna sa ”Do you guys not have phones?” som ett svar på alla burop. Blizzard tvingades krypa till korset och såg till att göra en rejäl satsning på Diablo 4 som kommer till PC.

Många utvecklare måste numera göra en svår balansgång mellan PC och mobilt. På den mobila marknaden finns mer pengar att hämta, inte minst på grund av Asien. Samtidigt föredrar deras lojala fans att spela på PC.

Antagligen kommer PC-spelandet fortsätta att vara viktigt. Dock lär det bli ovanligt att framgångsrika spelserier erbjuds exklusivt på PC. Blir en viss spelserie stor nog lär serien nästan alltid få ett mobilspel.